Bijgewerkt op: 6 mei

38 weergaven0 opmerkingen

Bijgewerkt op: 6 feb.





Ben jij fan van droogbloemen, wil je iets op maat laten maken voor je zaak of via een workshop een interieur stuk creëren? Dan is het interessant om volgend artikel verder te lezen omtrent het ontstaan van droogbloemen, proces, volume, belasting & houdbaarheid.










DROOGBLOEMEN:

Nog steeds zijn de droogbloemen in opmars en is de piek van deze trend nog niet bereikt. Leveranciers spreken nog van zeker 5 jaar dat deze mooimakers een trend blijven.

Droogbloemen zijn makkelijk in onderhoud. Ze vragen geen aandacht en tijd van je en staan voor een zeer lange periode je interieur op te fleuren!

TIP: Ben je ze in een ruimte beu, zet ze in een andere kamer. Daar is een andere lichtinval, zijn andere accentkleuren en meubels. Je zal je droog-bloem-interieur stuk terug liefhebben!


PROCES:

Maar droogbloemen hebben ook een lang verwerkingsproces voor ze klaar zijn voor verkoop. In warme landen zoals Kenia, Ethiopië, Colombia, Australia, Afrika worden ze gekweekt & ge-oost. Daarbij komt tov verse bloemen het droogproces. Eens het vocht uit de bloemen is gaat het productie proces verder. Worden ze verder behandeld (zie info hieronder) en dan verpakt.




Kleuren: Je zal waarschijnlijk al wel gemerkt hebben dat in het voorjaar de droogbloemen voorzien zijn van mooie snoepjes kleuren zoals roze, mint, zalm, lila, geel,... En in de winter zijn vele droogbloemen voorzien van de nodige glitter of gouden verf (ruscus, phalaris, linium,...)







Gepreserveerd: De bloemen ondergaan een preserveringsproces door ze in een mengsel van onder meer glycerine te leggen. Deze vloeistof stijgt geleidelijk tot de kop totdat het volledig het sap en water vervangt. Na een paar dagen is het proces voltooid en is de plant/bloem klaar voor gebruik. Het preserveringsproces is een veel duurder procedé dan het droogbloemen procedé.

DENK AAN: De gekleurde eucalyptus die soepel is én blijft! Moest je zelf eucalyptus laten drogen zullen de blaadjes inkrimpen en breken snel af.



Gevriesdroogd: Dit zijn bloemen die doormiddel van een vriestechniek gedroogd zijn, daardoor behouden ze hun kleur en vorm. Hierdoor kan je tot 5 jaar genieten van deze prachtige bloemen.

ROZEN: Deze gebruiken wij in de Greenhouse meestal bij bloemen installaties voor salons & fotostudio's. Owd rozen mooi in grote blijven en droogbloemen inkrimpen (verkleinen in bloem)

(zie foto zwarte & cream rozen)







Gebleekt

Deze gedroogde bloemen hebben een behandeling gekregen waardoor de natuurlijke pigmenten zijn vervaagd en een eigen look hebben. Gebleekte droogbloemen zijn helemaal on trend (bohémien style).









VOLUME:

Stel je koopt een pakje rozen en zet deze in een vaas en nadien laat je ze in drogen. De rozen nemen het vocht op en vullen hun stengels met water (VOLUME). Laat je deze in drogen dan zal je na een 14dagen merken dat de volume gehalveerd is. De stengel is dunner en fragiel, de roos idem.

Daarom zal je in aantal droogbloemen meer materiaal nodig hebben om de zelfde volume in de vaas te willen als met een verse bos bloemen.



BELASTING:

Droogbloemen worden belast zoals decoratie (lantaarns, keramiek, vazen, textiel...). Dit is 21% btw. Dit owd het bewerkt is tov verse bloemen.

Verde bloemen zijn 6% btw (zoals je fruit en groeten zou kopen). Iets wat de consument vaak niet weet maar verschil maakt in de prijs. En als het om maat werk gaat voor huwelijken kan dit aardig oplopen. Voor een huwelijk mag je de droogbloemen dan mee groeperen onder het kostenplaatje voor de decoratie zoals kaarsen, linnen, kandelaars, ...


HOUDBAARHEID:

Droogbloemen hebben géén houdbaarheid label zoals bij voeding, make-up, ... (sowieso minstens 6 maand)

Een vraag die we wekelijks krijgen en kunnen hierop geen antwoord geven. De foto links is gemaakt begin 2021. Dit bloemwerk is bijna 1 jaar oud en de klant geeft aan dat alles nog mooi is. De bovenste foto hangt sinds 2020 bij de klant. Dit is bijna 2 jaar.

Sommige materialen kleuren af of beige tinten worden geler. Ook de gebleekte materialen vertonen dit.

+++ Maar los van dit heb je tegenover verse bloemen hier zeer lang plezier aan. Je betaald voor de lange houdbaarheid (zijn alle processen die ervoor zorgen dat je na 10 dagen je bloemen niet op de composthoop tegen komt ;)


VERSE BLOEMEN vs DROOGBLOEMEN

Een vergelijking dat hier niet mag ontbreken.

✼ Rekensom voor een zaak: Als je voor om de 2 weken een bloemenabonnement hebt aan 35€/ruiker zal je op 1 jaar een totaal som van 840€ betaald hebben. Wat mag een bloemen installatie dan kosten dat meer dan 12 maanden mooi blijft en je geen onderhoud/aandacht nodig heeft & zelfs op maat van je zaak is gemaakt qua ruimte/branding/wens…?

✼ Rekensom voor een huwelijk: Als bruidsbaar betaal je 21% btw op je droogbloemen. Het leuke hieraan is dat je niet alles dient we te gooien als het feest gedaan is of dat je geen stress dient te hebben als jullie huwelijk net in een hitte golf doorgaat. De droogbloemen neem je nadien mee naar huis. Denk aan de bloemenwolk, je bruidsboeket en gevulde vazen zijn nog leuk voor in huis of op je kantoor/bureau. Schenk de gevulde vaasjes aan de naasten die je geholpen door de dag.


Het is dus logisch dat droogbloemen meer kosten dan verse bloemen. Veel meer handen ✋🏻 hebben hier aan dit proces gewerkt.


↘︎ Om nog en laatste punt van vergelijking te maken. Je ziet nu echt OVERAL droogbloemen pakketjes staan in de meest gekende winkels met decoratie of zelf gereedschap winkels. Weet dat deze ketens aan veel gunstigere prijzen kunnen inkopen owd zij met een grote hoeveel bestellen en verdelen over al hun winkels in Vlaanderen. Daar ga je goedkoper je droogbloemen shoppen maar het advies zal ontbreken omtrent styling en met behulp tot jouw interieur. #kooplokaal.


Creatieve groeten,

ilka


#droogbloemen #dryflowers #duurzaam #interieurstyling #homedecoration #etalage #trends



142 weergaven0 opmerkingen

Bijgewerkt op: 6 feb.

(sinds 1/1/2022)

 

DAG 32

1 februari

1 maand later

1 maand #offline


Een bedrijf runnen zonder social media is helaas niet mogelijk anno 2022. #feiten

Maar door even je (online) wereld te verkleinen kwam er ruimte vrij voor nieuwe inzichten.

Een plan voor een betere balans is er nog niet helemaal, buiten enkele punten:

- Volgers opkuisen

- ... ???

:))))))

Het afkicken van de iphone is een dagdagelijkse bewust wording:

- Gsm thuis laten bij #shibalex zijn loopje

- Bij op bezoek gaan gsm in de auto laten

- ...


CONCLUSIE: Ik kan het alleen maar aanbevelen! Zelfs voor langere tijd als je geen inkomsten dient te halen uit social media! DOEN DOEN DOEN!


Creatieve groeten, ilka

ps: Nu, op 1 februari mss mee doen met #tournéeminérale ...!!?? ;)


DAG 29

FEIT: voor minder schermtijd laat ik mijn gsm al eens thuis… Yep, dat lukt al aardig goed: bij Lex ( 🐕) zijn loopje, bij de ouders langs gaan en gsm in auto laten liggen, … tot je bij de QUICK staat met je plateau al in je handen en ze vragen ineens je covid-save ticket…. 🤦🏼‍♀️ Ik verschoot er zo van dat mijn geloofwaardigheid genoeg was om toch aan tafel te mogen gaan zitten…. 🙋🏼‍♀🍟



DAG 26

In een roes van externe rust, zo goed als prikkel vrij van al het andere dat eigenlijk niets toe je leven bijdraagt. Online prikkels die je aan het twijfelen brengen, het meerdere en het succes bij anderen, de push berichten… wat een onwaarschijnlijke rust 🤍

DAG 22


"Wanneer kom je terug online Ilka?" Een vraag die deze week dagelijks voor kwam maar er geen antwoord op geven kan... Maar in diezelfde adem kwam ook telkens het antwoord van diegene die het vroeg: "ik zou dat nooit niet kunnen en ik heb ook altijd mijn gsm in mijn handen of het voelt altijd aan als "moeten" om online te posten. De reactie van de ander is even boeiend als mijn eigen af-kicken-van...


 


DAG 16

Geen nieuwjaarswensen, geen feestgedruis online, geen gsm op oudejaarsavond ... Zo sloot ik 2021 af. Het zat al langer in mijn hoofd om offline te gaan na de #offlinemonday. En naar dit moment keek ik al langer uit om wat er in mijn hoofd zat te communiceren na meer dan 10 jaar een online verhaal te vertellen aan +7000 volgers. Het was een symbolisch moment...

De laatste make-overs na meer dan 10 jaar waren gedaan, de meeste klanten die nog een plekje hadden geboekt kwamen al jaren langs en het was een fijn weerzien maar ook een raar afscheid... Ik sloot om 18.15u af, nam de overige bubbels mee naar binnen, de haard brandde in huis, de tafel was al ingedekt, het eten van de traiteur stond klaar. Ik toostte inwendig op een hoofdstuk waarin ik alles bereikt had en sloot het af met een inwendige honger naar een beter 2022...


En het besef was er des te meer dat er voor dat betere jaar, maar 1 iemand een beter jaar van kon maken... en dat was IKZELF en te stoppen met alle schuld te leggen bij Miss C.

- Fase 1: mijn focus in de Greenhouse nog enkel op de bloemen te leggen en de beauty hoek af te breken.

- Fase 2: > Op oudejaar avond #offline te gaan > tijdelijk mijn wereld te verkleinen > geen openbaar privé leven te hebben > geen prikkels toe te staan van andere profielen > minder schermtijd > veiliger rijden op de baan


FASE 2:

Het Lief wist/weet niet alles omtrent mijn online perikelen & gsm "verslaving". Hij sprak me zelfs nog aan op oudejaar om mijn gsm aan de kant te leggen, dat was weliswaar de laatste keer dat hij dit zeggen moest ;) Mijn post moest nog even gecontroleerd worden, wat aanpassing en gedropt worden op de feed om erna de app's te verwijderen. En dan, rond 20u30u voelde ik enorme inwendige rust... Fase 2 afvinken bleek een goede beslissing & de juiste keuze te zijn voor een beter 2022.


Op Nieuwjaarsdag, op weg naar het familiefeest, kwam het pas ter sprake in de wagen dat ik offline was gegaan. Zelf had hij het niet zien passeren (en tot op dag 16 blijken vrienden/klanten het nog niet te weten #algoritme). Het Lief verschoot enorm dat ik dat had gedaan want wat met opdrachten én hoe doe je dat in godsnaam in de praktijk... Dat laatste gaat enkel door apps (Messenger, FB business, Facebook privé & Instagram) te verwijderen. Het is een digitale detox, werken aan een verslaving. Zoals geen sigaretten meer kopen als je stoppen wil, geen chips meer in huis halen als je deze gewoonte bij Netflix wil bannen. Dat laatste was praktisch dus simpel "DELETEN"(en 3 dubbel checken dat mijn inlog gegevens nog juist zijn en noteren in mijn notities ;p).

Ik wist uit het verleden dat deze apps DELETEN enkel kon werken voor mezelf. Een jaar geleden had ik dit al gedaan met de apps van GVA & HLN. Push berichten ontvangen, koptitels lezen en 1 alinea van een artikel maar kunnen lezen zorgde tevens voor agitatie. Ik wilde dan heel het verhaal lezen uit interesse, ik maakte mijn eigen verhaal, of ik had honger om te weten wat er dan echt gebeurd was. Dus in mijn hoofd kwam er altijd maar halve info binnen en hiervan wilde ik ook vanaf. Ik voelde dat deze random info en push berichten meer en meer een commercieel strategie waren dan ware nuttige info voor mezelf. Ik ontdekte daardoor andere info kanalen die mij wel interessante info geven zoals de 7de dag en De afspraak.

Qua opdrachten en het contact mijn klanten en bloemencollega's was nog niet bedacht/doordacht... De drang was groter dan het vinden van dé oplossing...


Ondertussen zijn we 16 dagen verder...

En is het de ene dag moeilijker dan de andere dag...

> Mijn FB zette ik terug open om nog gerief te proberen verkopen van de beauty. De valkuil is nu 5 dagen later dat ik me er al op betrapte op het scrollen op FB. Dat je 5 dagen later, in een minder gefocust moment, je terug aan het scrollen bent in het wel en wee van een ander Facebook "vriend"...

> Bij het afdrukken van mijn FB facturen moest ik op dag 3 ook terug inloggen. Ondanks ik enkel mijn facturen moest hebben voor de boekhouding zette FB me een post voor ogen over een klant die het nieuwe jaar begon met het bericht van de opening van zaak nr2...

> Bloemenopdrachten worden voor 60% via social media besteld. En verandering sinds 2020. Voor 2020 waren boekingen/reservaties nog maar 40% via social media kanalen. Een verandering sinds de online groei door corona. Daardoor moest ik deze week ook online gaan om te kijken wat er met de klant afgesproken was. Daarbij ontdekte ik dat er heel wat DM's waren, ondanks het automatisch antwoord, niet in via een ander kanaal binnen kwam

> Al dat moois... komt nu niet online en dat is moeilijk. Als creatieve duizendpoot wil je natuurlijk je werk zichtbaar maken, je kunnen laten zien en nieuwe klanten bereiken. Denk aan een kunstenaar die een galerij opent. Een ontwerper die zijn collectie laat zien via een modeshow enzo... Enja daarvoor was/is social media goed. Het is een portfolio voor creatieve ondernemers/bloggers/interieurarchitecten/collecties/...



3x Ups: Mentale rust _ meer focus op je eigen leven/bedrijf _ Veiliger rij gedrag

3x Downs: Willen inloggen en checken of er beweging is _ geen liks _ drang om in te checken op locatie


Heb je tips voor zichtbaarheid naast social media, schrijf het neer. Deze tips kunnen andere ondernemers ook verder helpen die truggelen met social media, ook denken aan even een online detox in te plannen,...







Ilka
38 jaar
Creatieve duizendpoot
Bedenker en het uitwerken van concepten
Flowerstylist
13 jaar lief van
Trotse dogmom
Nieuwsgezind
Offline, om een beter 2022 te creëren
Online, wanneer er een weg is gevonden tussen eigen waarden en online ondernemen...





166 weergaven0 opmerkingen